انواع محتوا – محتوی تصویری (ویدیو)

  1. خانه
  2. تولید محتوا
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
انواع محتوا – محتوی تصویری (ویدیو)

محتواهای ویدیویی را می‌توان با جزئیات در دسته‌بندی‌های متعدد قرار داد. برخی از این دسته‌بندی‌ها در بازار فریلنسری تقاضای بیشتری دارند و کاربرد برخی دیگر بیشتر در صنعت سینما می‌باشد. در این مقاله، ما قصد داریم که شما را با دو مورد از مهم‌ترین محتواهای ویدیویی و الزامات ورود به هر بخش آشنا کنیم.

  1. تصویربرداری – فیلم‌برداری

اگه علاقه‌مند به فعالیت در این بخش از تولید محتوای ویدیویی هستید، در مرحله اول باید به تفاوت مدیر فیلم‌برداری (Cinematographer) و تصویربردار (Camera operator) حتما توجه کنید. مدیر فیلم‌برداری درواقع، واسط بین کارگردان و تصویر به نمایش داده شده می‌باشد و باید به علم سینما مسلط باشد. او مسئول عینیت بخشیدن به چشم‌انداز و ذهنیات کارگردان است. تصمیم‌گیری درباره نوع نماها و نحوه نورپردازی، در کنار کارگردان برعهده او است. درحالیکه وظیفه اصلی تصویربرداری انتخاب تجهیزات و تنظیم آن‌ها است به نحوی که خروجی مدنظر تامین شود. او باید با دوربین‌های گوناگون ویدیویی و همچنین کار تدوین آشنا باشد. از مهارت‌های غیرفنی موردنیاز برای حرفه تصویربرداری می‌توان به مهارت ارتباطی بالا و روحیه کار تیمی اشاره کرد.

در بازار فریلنسری کشور، تقریبا نیازی به جایگاه شغلی مدیر فیلم‌برداری وجود ندارد اما تصویربرداران می‌توانند به انجام پروژه‌های فریلنسری امیدوار باشند. اگرچه تعداد پروژه‌های فریلنسری برای تصویربرداران کم است اما منوط بر شبکه‌سازی درست و فعالیت به‌عنوان عضوی از یک تیم سینمایی، متخصصان این حوزه می‌توانند با برندسازی شخصی به انجام گاه و بیگاه پروژه‌های غیرسینمایی نیز بپردازند. در حال حاضر، در حوزه کسب‌وکار، شرکت‌هایی که محصول فیزیکی به فروش می‌رسانند و به‌صورت B2C فعالیت می‌کنند، برای بازاریابی محصولات خود به تصویربرداران حرفه‌ای نیاز دارند. از فعالین حوزه پوشاک گرفته تا خوراکی‌های جذاب، تمامی آن‌ها یک مشتری بالقوه برای تصویربرداران هستند. علاه بر این، با تثبیت اینستاگرام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدیوم‌های بازاریابی، این روزها تقریبا بسیاری از شرکت‌ها از فیلم‌برداران حرفه‌ای برای ساخت پست‌های خود استفاده می‌کنند.

2. موشن گرافیک

اگر با هدف انتقال موثرتر و جذاب‌تر یک پیام، طرح‌ها و تصاویر ثابت را به‌صورت متحرک ارائه کنیم، از موشن گرافیک استفاده کرده‌ایم. اهمیت این تخصص با استفاده روزافزون از از شبکه‌های اجتماعی که درواقع به پلتفرمی برای بازاریابی کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند، رو به افزایش است. موشن گرافی‌ها در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه دسته‌بندی قطعی از آن‌ها وجود ندارد، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین نوع‌های موشن‌گرافی می‌پردازیم.

انواع موشن گرافی

  1. تایپوگرافی (حروف‌نگاری) انیمه‌ای (Animated Typography)

به زبان ساده، این دسته‌بندی شامل متن‌های در حرکت بوده و روش بسیار مناسبی است تا چند ثانیه از زمان یک تبلیغ را برای به نمایش درآوردن لوگو یا شعار شرکت خود به آن اختصاص دهید.

2. عنوان‌های انیمه‌ای (Animated Titles)

اضافه‌کردن سرتیترهای یک گفت‌وگو یا سخنرانی به یک ویدیوی خالی باعث می‌شود که یک پیام به‌صورت موثرتر منتقل شود یا یک بخشی از صحبت مورد تاکید قرار گیرد. این دسته‌بندی به‌نوعی می‌تواند در زیرمجموعه دسته‌بندی قبلی قرار گیرد اما ما آن را در یک گروه جدید قرار دادیم چون‌که به دلیل استفاده در محتواهای ویدیویی کاربرد متفاوتی پیدا می‌کند.

3. لوگوهای دارای انیمیشن (Animated Logos)

در چند سال گذشته، شرکت‌ها علاوه بر لوگوی ثابت، لوگوی متحرک نیز برای خود طراحی کرده‌اند تا در ابتدا و انتهای ویدیوهای معرفی و صفحات مجازی خود از آن‌ها استفاده کنند. یکی از معروف‌ترین مثال‌های در این زمینه در دو دهه گذشته مربوط به لوگوی کنسول پلی استیشن باشد که همراهی آن با آهنگی نافذ، فراموشی آن را غیرممکن می‌کند. برای گرفتن ایده می‌توانید به این لینک رفته و مثال‌هایی از لوگوهای انیمیشنی  شرکت‌های معروف را مشاهده کنید.

4. ویدیوهای انیمیشنی آموزشی (Animated Explainer Video)

گاهی اوقات انتقال حجم زیادی از اطلاعات در قالب چند جمله یا یک عکس می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. زمانی که حتی اینفوگرافیک‌ها در انتقال یک پیام شکست می‌خورند و زمانی که بروشورها خسته‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ ساخت یک ویدیوی انیمیشنی می‌تواند یک گزینه ایده‌آلی باشد. ویدیوهای انیمیشنی یک راه بسیار تمیز برای ارائه و معرفی شرکت خود به مشتریان بالقوه و تعریف داستان برندتان می‌باشند. خروجی‌های این دسته‌بندی جز پیچیده‌ترین و چند لایه‌ترین موشن‌گرافی‌ها هستند و معمولا با استفاده به‌موقع از صدا و موسیقی، تاثیرگذاری آن‌ها بیشتر نیز می‌شود.

5. تبلیغات انیمیشنی

اگر می‌خواهید نقاط خاصی از کسب‌وکارتان مورد توجه قرار گیرد، تبلیغات انیمیشنی گزینه مناسب شما است. این گروه از موشن‌گرافی‌ها، دسته‌بندی قبلی را تکمیل می‌کنند  از آگهی‌های استخدام گرفته تا معرفی یک دپارتمان خاص از یک شرکت، همگی می‌توانند موضوع تبلیغات انیمیشنی باشند.

کجا میتوانم نمونه کارهای طراحی موشن گرافیک را پیدا کنم؟

برای داشتن چشم‌اندازی واضح از این حرفه، آشنایی با نمونه کارهای حرفه‌ای و ایده گرفتن از آن‌ها، مراجعه به منابع معرفی‌شده در ادامه متن خالی از لطف نیست.

کانال‌های فراوانی در پلتفرم Vimeo وجود دارند که به‌صورت تخصصی در حیطه موشن گرافی فعالیت می‌کنند.

هم‌چنین در سایت‌های Behance، Dribbble، InspirationGrid و Abduzeedo نیز می‌توانید ایده‌های بسیار خوبی را پیدا کنید.

مهارت‌های موردنیاز

در ارتباط با مهارت‌های فنی‌، تسلط بر نرم‌افزارهای افتر افکت، Illustrator، فوتوشاپ، cinema 4D و Mocha AE از ضروریات رقابت در این حوزه می‌باشد. امکان طراحی با دست روی کاغذ قبل از اجرا برای ساختاردهی به ذهن ، توانایی مدل‌سازی سه‌بعدی، آگاهی از نظریه رنگ‌ها و از همه مهمتر داشتن ایده و سناریو نیز از مهارت‌هایی می‌باشند که به کمک آن‌ها می‌توانید خودتان را در بازار فریلنسری متمایز کنید.

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت