نکاتی برای پیداکردن فریلنسر و مدیریت رابطه با او

  1. خانه
  2. کارفرما
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
نکاتی برای پیداکردن فریلنسر و مدیریت رابطه با او

دسترسی به فریلنسرها برای کارفرمایان این امکان را فراهم می‌کند تا از استعدادهای افراد برای پیشبرد اهداف کسب‌وکاری خود استفاده کنند. درنتیجه، رشد تعداد افرادی که به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌قت زمان خود را به خوداشتغالی اختصاص می‌دهند، خبر خوبی برای کارفرمایان، به‌خصوص کارآفرینان به‌حساب می‌آید.

صرفا در وبسایت UpWork، 16 میلیون فریلنسر فعالیت می‌کنند. در کشور آمریکا، تعداد 15 میلیون فریلنسر در سال 2016 مشغول فعالیت بودند و این تعداد 73.3 میلیون در سال 2023 رسیده است. آمار رسمی از میزان رشد تعداد فریلنسرهای فعال در کشور در دسترس نیست. اما برای آمار کنونی می‌توان به 270 هزار فریلنسری که در پونیشا، به‌عنوان رهبر بازار فریلنسری کشور، فعالیت می‌کنند، اشاره کرد.

حال سوالی که برای کارفرمایان و کارآفرینان مطرح می‌شود این است که چگونه در این بازار در حال رشد و  از میان این خیل عظیم فریلنسر که مدعی تخصص و مهارت هستند، گزینه مناسب را انتخاب کرده و همکاری رضایت‌بخشی را برای آینده شکل دهیم.

1) فرد مناسب را برای این جایگاه شغلی پیدا کنید.

سایت‌های فراوانی در داخل کشور وجود دارند که دسترسی به فریلنسرها را برای ما آسان کرده‌اند. با این حال پیدا کردن فرد مناسب برای ما گاهی‌اوقات چالش‌برانگیز می‌شود. برای حل این مشکل، به نکات زیر توجه کنید:

  1. از متقاضیان، سوالات مناسب بپرسید و تخصص‌های مرتبط با جایگاه مدنظرتان را در اولویت قرار دهید از استخدام اولین فردی که مناسب به‌نظر می‌رسد، پرهیز کرده و چشمتان را به به فریلنسرهای بی‌شمار دیگر به‌راحتی نبندید. اختصاص‌دادن زمان اضافه‌تر برای بررسی پروفایل کاندیدها نباید در ذهنتان به‌عنوان مساله‌ای بیهوده و زمان‌بر تلقی شود..
  2. نکته‌ای که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار آن را نادیده می‌گیرند این است که آگاهی داشتن از اینکه چه سوالی باید از متقاضیان پرسیده شود، نیاز به درک کاملی از آن حوزه دارد. در این رابطه، بهتر است که مدیران رده بالا در فرآیند استخدام و انتخاب فریلنسر وارد نشده و آن را به کارشناس ارشدی بسپارند که این مسیر را در دهه گذشته طی کرده است؛ یا اگر شما فردی هستید که به‌دنبال کسب‌وکار شخصی خود بوده، مشورت گرفتن با افراد متخصص را برای آگاهی نسبی از مهارت‌های موردنیاز آن جایگاه فراموش نکنید. هم‌چنین می‌توانید حتی همین فرآیند استخدام را نیز به کمک شبکه کاری خود برون‌سپاری کنید.
  3. در طول فرآیند استخدام فریلنسر، از او بپرسید که چه پیشنهاداتی برای پروژه شما دارد؛ جواب او حتما شما را یک گام به تصمیم‌تان نزدیک‌تر می‌کند.
  4. از او نمونه کارهایش را بخواهید و به‌صورت خاص به‌دنبال نمونه کاری باشید که تخصص‌هایی را نشان می‌دهد که پروژه شما آن‌ها را طلب می‌کند. برای مثال، اگر شما به یک تولیدکننده محتوایی که متخصص به ابزارهای گرافیکی نیز هست، نیاز دارید، یک کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ گزینه مناسبی برای شما نیست؛ یا اگر نیاز به فردی دارید تا سایت شما را با هدف پیاده‌سازی SEO بهتر چک کرده و به شما مشاوره دهد، یک کپی‌رایتر متخصص داستان‌گویی نباید انتخاب شود.

2) با فریلنسر به‌مانند یک فرد حرفه‌ای ماهر برخورد کنید.

عادت کردن ذهن کارفرمایان به فضای کاری سنتی از یک طرف و هم‌چنین ماهیت شغل فریلنسری که زمان آزاد و انعطاف‌پذیری زیادی را برای فریلنسر و کنترل کمتری را برای کارفرما در پی دارد، در برخی موارد باعث می‌شود که کارفرمایان دید مناسبی را به فریلنسرها نداشته باشند.

به‌جای داشتن چنین دیدگاهی و مقایسه فریلنسرها با کارکندان تمام‌وقت، سعی کنید که این نکته را در ذهن خود پررنگ کنید که واردشدن در فرآیند استخدام فریلنسرها، امکان انتخاب از میان دریایی از استعدادها را برای شما فراهم می‌کند.

3) درباره شرایط انجام پروژه حتما قبل از شروع کار توافق کنید

بهترین راه برای مدیریت موفق یک پروژه‌ای که به هر منبع خارجی، اعم از فریلنسر، برون‌سپاری شده این است که پیش از آغاز همکاری، درباره شرایط انجام پروژه توافق کنید. این اقدام سوتفاهم‌های احتمالی در آینده را به حداقل می‌رساند. این شرایط شامل محدوده یا گستره پروژه (Scope)، خروجی‌ها (Deliverables) هزینه (Fees) و ددلاین‌ها می‌باشد. درباره این موارد با جزئیات و حتما به‌صورت مکتوب توافق کنید.

در هنگام درنظرگرفتن قیمت پروژه، انصاف را رعایت کنید، برای مثال یک مقاله 1000 کلمه‌ای را می‌توان با هر کیفیتی نوشت. یک فریلنسر می‌تواند با گذاشتن زمانی کمتر از یک ساعت و با جست‌وجویی ساده در اینترنت، درباره موضاعات عمومی یک مقاله 100 کلمه‌ای با کیفیت پایین بنویسد. اما اگر قرار است کیفیت کار بالاتر رفته و مقاله شما دارای ایده‌های تکراری نباشد، این مساله زمان بیشتری از فریلنسر گرفته و شما نیز باید آن را در قیمت‌گذاری خود لحاظ کنید.

4) به استقلال و مرزهای فریلنسر احترام بگذارید

بسیاری از کارفرماها برای در دسترس‌بودن فریلنسرها اهمیت زیادی قائل می‌شوند. اگر فاکتوری نیست که بخواهیم درباره آن بدگویی کنیم اما در کنار داشتن این انتظار، همیشه این نکته را درنظر داشته باشید که شما تنها مشتری آن فریلنسر نیستید. تقریبا تمامی فریلنسرها مکاتبات نوشتاری در پلتفرم‌های فریلنسر را به تماس‌های تلفنی ترجیح می‌دهند زیرا که آن‌ها کمتر برای کارشان مزاحمت ایجاد می‌کند. درصورت امکان به این حدومرزها احترام بگذارید.

5) روابط پایدار و طولانی‌مدتی را با فریلنسرهای مناسب شکل دهید

تمامی نکاتی که تاکنون گفته شد برای زمانی است که شما قصد انتخاب یک فریلنسر جدید را دارید. حال اگر تجربه همکاری با یک فریلنسر را از قبل داشته و از او راضی بوده‌اید، حتما به این پیام را برسانید که در پروژه‌های آتی، او اولین کسی است که به سراغش می‌روید. این رویکرد رابطه‌محور، زمان و انرژی فراوانی را برایتان در آینده سصرفه‌جویی خواهد کرد.

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت