1.کوچک شروع کنید، بزرگ فکر کنید!
استیو بلانک نویسنده و خالق بوم مدل کسبوکار است. نکته طلایی او که آن را بهعنوان اولین نکته برجسته میکنیم، کوچک شروع کردن، بزرگ فکر کردن است.
Chance Lock Wood Mawson میگوید دلیل عمده شکست کسبوکارها این است که بیشازحد کارها را پیچیده میکنند. علاوه بر این، این بدان معنی است که شما میخواهید همهچیز را ساده نگهدارید.
با شروع کار کوچک و تمرکز بر جنبه کوچکی از دیدگاه شروع، شانس موفقیت شما را افزایش میدهد. این بدان معنی است که شما میخواهید با ایجاد یک محصول مناسب حداقل کار را شروع کنید که در اصل یک نمونه است و هدف آن رشد از آنجاست.
2. ساختمان را بیرون بیاورید!
از نظر بسیاری از افراد، مردم پشت برنامه کاری خود پنهان میشوند، گویی این بلیط جادویی به سرزمین عجایب است. بااینحال، حقیقت این است که هیچ طرح تجاری بدون تعامل با مشتریان دوام نخواهد آورد و این یعنی عدم توجه به دومین نکته. این روش بیروح به نظر میرسد و شانس زنده ماندن برنامه تجاری شما بدون تعامل با مشتریان بسیار ناچیز است.
در حقیقت، این معمولاً هنگامی است که افراد پس از اولین تلاش منصرف میشوند. علاوه بر این، تمام کارآفرینان مشهوری که امروز میشناسیم صدها اگرنه هزاران بار شکست خوردند. بااینوجود، شما از تجربه یاد میگیرید و این تجربه با بیرون رفتن از ساختمان و تعامل با مشتری و گوش دادن به بازخورد آنها میتواند ایجاد شود.
3.کار ریسکی انجام ندهید
سومین نکتهی طلایی ، “کار ریسکی انجام ندهید” است. دانشگاهیان به ما میگویند که همه کارآفرینان خوب ریسک میکنند. بهطور جزئی، ما برخی از بزرگترین کارآفرینانی را میشناسیم که در آن افراد ریسکپذیر هستند. بسیاری از شرکتهای نوپا شکست میخورند؛ زیرا مطابق نظر بسیاری از افراد فکر میکنند ریسک کردن منجر به موفقیت میشود.
درواقع، بسیاری از بهترین نکات موجود امروز به ما میگویند که با آزمایش تمام فرضیاتی که داریم، با ریسک مقابله کنیم.
4. آزمایش همهچیز!
سعی کنید محصول خود را بفروشید. اگر یک نفر تمایل به پرداخت هزینه آن دارد پس این بدان معنی است که بازاری وجود دارد که فقط منتظر کشف آن است. با این ابزارهای کسبوکار، ما به دنبال راهحلهایی از طریق آزمونوخطا هستیم که همچنین آنها را فرآیند خلاقیت میدانیم.
5. مدیریت بحران
هنگام شروع یک تجارت عدم اطمینان و خطر زیادی وجود دارد. خطر میتواند مثبت و منفی باشد. هدف شرکتهای نوپا جستجوی این فرصتها و کاوش در اهمیت آنها درعینحال منعکسکننده دیدگاه مشتریان است. ما بهجای پیشبینیهای دقیق، بر آنچه شما میتوانید ایجاد کنید تمرکز میکنیم.
ما این را مدیریت بحران مینامیم. بدین ترتیب، این به معنای بردن ایدههای جدید به مشتریان بالقوه و تأمل در بینشهای جدیدی است که به ارمغان میآورد. بااینحال، پنجمین نکته ی طلایی هزینه و وقت خواهد داشت و بنابراین خوب است که طرحی ارائه دهیم که فرآیند تولید محصول را با بودجه مدیریت کند.
6. به مشکلات، بهعنوان فرصت نگاه کنید.
از تجربه بسیاری، دیدهایم که مردم از ایجاد شکاف در بازار جلوگیری میکنند، زیرا موانعی در این راه وجود دارند. درواقع میتوانید به این موانع بهعنوان فرصتهای بالقوه نگاه کنید. موانع نشان میدهند که هر کار آسان نخواهد بود. درواقع اگر کار سخت باشد، یعنی رقابت کمتری وجود دارد.
پروفسور هوارد اچ استیونسون: “کارآفرینی جستجوی فرصتی فراتر از منابعی است که در حال حاضر در دسترس دارید.” همین مورد اهمیت ابزارهای کسبوکار را افزایش میدهد.
7. همین حالا شروع کنید!
این اشتباه است که شروع کار خود را در اولویت کمتری قرار دهید. اگر سال آینده شروع کنید، متوجه میشوید که یک فرآیند بهموقع را پشت سر گذاشتهاید، بنابراین اگر اکنون شروع کنید، اطلاعات بیشتری در دست دارید.
8. مشتریان مرکز هر کاری هستند
مشتریان محصول شما را خریداری میکنند و درآمد کسبوکار شما را فراهم میکنند. دانستن اینکه مشتری شما از شما چه میخواهند باعث میشود که شما سر پا باشید. اگر در ذهنیت «من میخواهم» باشید، تمرکز شما بر مشتری نیست.
بااینحال، واقعیت این است که هیچکس به آنچه شما میخواهید اهمیت نمیدهد، آنچه مهم است این است که مشتری شما میخواهد. نظرسنجی از مشتریان خود را شروع کنید تا بفهمید که آنها چه میخواهند. کمبود مشتری دلیل شکست کسبوکار است و از مهمترین نکته در توسعه محصول این است که بدانیم و بپذیریم که مشتریان مرکز هر کاری هستند.
9. پول مشکلات را حل نمیکند، آنها را وادار میکند
اگر فکر میکنید پول همان چیزی است که شما نیاز دارید، اشتباه میکنید. داشتن پول کمتر باعث ایجاد خلاقیت در شما میشود و به شما امکان میدهد تا روشهای منحصربهفردی برای دستیابی به خواستههای خود پیدا کنید.
10. خیلی سریع استخدام نکنید
آخرین نکته در راه اندازی کسب وکار این است که قبل از اینکه اولین استخدام خود را انجام دهید، بهتر است بدانید که کارمند با چه موانعی روبرو خواهد شد. در نظر داشته باشید در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان بسیاری از نیازهای شما توسط برون سپاری به افراد متخصص برطرف خواهد شد. اگر حجم کاری شما به حد قابل توجهی رسید آنگاه اقدام به استخدام نمایید. برای مثال اگر شما در اقدام به طراحی سایت خود کرده و نیاز به انواع تولید محتوا (متنی، گرافیکی ، و… ) دارید نیازی به استخدام فرد مجزایی در ابتدای فعالیت خود ندارید شما می توانید با مراجعه به سایت های فریلنسری مانند محتوابلد نیازهای خود را در قالب پروژه بیان کرده و پیشنهادهایی از جانب فریلنسرهای متخصص دریافت کرده و بهترین آنها برای همکاری را انتخاب نمایید.
پاسخ شما به دیدگاه