پروژههای بزرگ و بیسابقه فقط وقتی به موفقیت میرسند که مستعدترین افراد برای یک پروژه مرتبط به کار گرفته میشود. این تنها روشی است که انسان بهکمک آن توانست به ماه سفر کند یا خودروهای خودران بسازد.
و امروزه، ما داریم میبینیم که این سطح از نوآوری در حال افزایش است همزمان با این روند که تعداد بیشتری از مردم بین شرکتها، پروژهها و موقعیت شغلیهای متفاوت جابهجا میشوند. آنها این کار را انجام میدهند تا یا کسبوکار شخصی خود را راهاندازی کنند و یا با انجام پروژههای جدید نسبت به مسیر شغلی کنونی خود، مهارتهای خود را افزایش دهند.
چیزی که واضح است این است که هرچه میگذریم، تعداد بیشتری از کارمندان هستند که این قدرت انتخاب را در خود میبینند تا هر زمانی که خواستند و در هر مکانی که برایشان مناسب بود و برای هر کارفرمایی که خودشان انتخاب میکنند، کار کنند. داشتن چنین مسیر شغلیای پدیده جدیدی نیست اما نکتهای که شایان توجه میباشد این است که به لطف تخصصیشدن بسیاری از حرفهها نسبت به نسلهای گذشته، نرخ توانمندترشدن نیروی کار شدیدا رو به افزایش است و این مساله یک پیام روشن برای کارفرمایان دارد: صرف نظر از اینکه نیروهای کار چه مسیری را برای داشتن یک زندگی کاری مستقل انتخاب میکنند، ما با یک نسل جدیدی از این نیروی کار مواجهیم که برخورد با آنها نیازمند احترام است.
وقتی در مقیاس جهانی این روند را درنظر میگیریم، میبینیم که اگرچه برخی شرکتها مانند Airbnb و Expedias همزمان با توجه به نوآوری، اهمیت زیادی برای فریلنسرها و نیروهای دورکار قائل شدهاند؛ دیگر شرکتها از این قافله عقب مانده و یا این حجم وسیعی از استعدادهای فریلنسری را کاملا نادیده گرفته و یا با آنها بهمانند شهروندان درجه دو رفتار میکنند. این مساله بسیار تعجببرانگیز است چرا که همین شرکتها سالیانه هزینه زیادی را صرف برندینگ کارفرمایی (Employer Brand) خود برای جذب کارکنان تماموقت میکنند. نکتهای که باید به چنین شرکتهایی یادآوری شود این است که اگر کسبوکار شما همچنان به فریلنسرها بهعنوان یک راهحل موقت یا صرفا یک گزینهای با کیفیت پایینتر مینگرد، شما حتما رقابت بر سر استعدادهای موجود را از دست خواهید داد.
در نقطه مقابل، شرکتهایی که دائما به دنبال جذب و نگهداشتن نیروهای بااستعداد فریلنسری هستند، هیچوقت نیاز نخواهند داشت که تغییرات گستردهای را در ساختار سازمانی خود اعمال کنند. بهجای تغییرات گسترده، آنها به راحتی میتوانند درباره نگرش سازمانی خود نسبت به فریلنسرها تجدید نظر کنند. بهترین نقطه برای شروع نیز درک دغدغهها و مسائلی هستند که برای فریلنسرها ارزشمند محسوب میشوند.
در ادامه، نکاتی آورده شدهاند که در این مسیر کمککننده هستند.
در فرهنگ فریلنسری سازمان خود سرمایهگذاری کنید
درسطح جهانی، بسیاری از شرکتهای بزرگ رقمی بین 129000 تا 335000 دلار را برای برنامههای برندینگ کارفرمایی (Employer Brand) خود هزینه کرده که معمولا شامل آموزش کارکنان و برنامههای افزایش رضایت شغلی کارمندان تماموقت بوده و نیروی کار فریلنسری را نادیده میگیرند. اقدامات بسیار سادهتر و کمهزینهتری وجود دارد که بهکمک آنها میتوانیم این احساس را در فریلنسرها بهوجود بیاوریم که آنان نیز برای ما ارزشمند بوده و ما واقعا به آنها بهعنوان جزئی از تیم خود نگاه میکنیم. نوشتن یک پیام خوشآمدگویی و یادآوردشدن این مساله که چگونه حضور آنها به پیشبرد اهداف شما کمک کرده و برایتان اهمیت دارد، از سادهترین این اقدامها میباشد.
ارتباطات را زنده نگه دارید
روشهای ارتباطی در دنیای امروزی برای مدیریت نیروهای فریلنسری و دورکار تقریبا بدون نقص هستند. با این وجود، در برخی موارد، روابط میان فریلنسرها و کارفرماها بهسرعت میتوانند به روابطی تبدیل شوند که صرفا بر اساس نیازهای دوطرفه بوده و نتیجه این امر آن است که فریلنسرها کمترین احساس تعلق را با بقیه اعضای گروه خواهند داشت. در چنین شرایطی، آنها از تبادل روزانه اطلاعات میان اعضای گروه محروم میشوند و گاها حتی بهصورت کلی به فراموشی سپرده میشوند.
چنین موقعیتی برای هیچ کدام از طرفین مفید نیست و حتما باید بهعنوان یکی از ملاحظات اصلی در هنگام پرورش فرهنگ فریلنسری در سازمان خود درنظر گرفته شود. از آنجایی که فریلنسرها غالبا دورکار هستند، کارفرماها باید تلاش کنند تا ارتباطات را زنده و بهصورت مثبت نگه دارند. بدین منظور، شما میتوانید یک فرد در گروه خود را بهعنوان مسئول مستقیم ارتباطگرفتن با آن فریلنسر درنظر بگیرید. وظایف این فرد در این نقش جدید این است که اطمینان حاصل کند تا آن فریلنسر در جلسات مرتبط با او حضور موثر داشته و ارتباط کافی با بقیه اعضای گروه برای او برقرار میشود. واضح است که لزوما نیاز نیست که شما برای این نقش جدید یک کارمند تماموقت استخدام کنید و بسته به اندازه سازمان و نیازهای فریلنسریتان، میتوانید این وظیفه را بهصورت دورهای میان اعضای فعلی گروه واگذار کنید.
پرداختیهای خود را به موقع انجام دهید
چه اتفاقی میافتد اگر کارمندان تماموقت شما چندین ماه حقوق دریافت نکرده باشند؟ طبیعتا کارتان را با استاندارد مدنظرتان پیش نخواهند برد و در اولین فرصت به شرکت جدیدی میروند. در مقیاس جهانی، گزارش PayPal مشخص کرده که نیمی از فریلنسرها حداقل یک بار تجربه دریافتن نکردن هزینه پروژه تکمیلشده را داشتهاند. وقتی که استاندارد پرداختیها اینقدر پایین است، شرکتی که قصد بهبود برندیگن کارفرمایی خود را دارد، میتواند بهراحتی با پرداختهای بهموقع خود را نسبت به رقبا متمایز کند.
پاسخ شما به دیدگاه