برونسپاری از طریق بهکارگیری فریلنسر مناسب، میتواند برای کارفرمایان زمان و انرژی زیادی را صرفهجویی کند، اما بنظر شما بهعنوان یک کارفرما، چه زمانی بهتر است که دیگر رابطه کاری خود را با یک فریلنسر قطع کنیم؟
با استخدام یک فریلنسر مناسب، شما بهراحتی میتوانید تمرکز خود را بر بهبود مزیت رقابتی شخصی خود قرار بدین و خیالتان از بابت خدمات تخصصی که او ارائه میدهد، راحت باشد. در بهترین سناریوی ممکن، شما فریلنسر ایدهال خود را پیدا کرده و برای سالیان سال با او همکاری میکنید. به هر حال، رشد و اسکیل کردن (Scale Up) کسبوکار شما زمانی که یک متخصص را در کنار خود داشته باشید، بسیار راحتتر است. اما مشکل از جایی شروع میشود که این سناریوی ایدهآل در اکثر مواقع اتفاق نمیافتد، مخصوصا وقتی که شما مجبور به استخدام فریلنسرهایی مانند دستیاران مجازی یا نویسندگان محتوا هستید. درواقع، اتفاقی که در عمل میافتد این است که در اکثر اوقات، یک کارفرمایی که حتی قصد بدی ندارد، از سروکله زدن با فریلنسر کلافه شده و به اجبار تا انتهای پروژه با او ادامه میدهد.
دلایل عمده برای اخراج یک فریلنسر
یک سری موارد رایجی هستند که همیشه محل اختلاف مابین فریلنسر و کارفرما میباشند:
- فریلنسر کار با دیرتر از موعد تحویل میدهد.
- در مکالمات بین فریلنسر و کارفرما، منظور طرفین به درستی منتقل نمیشود.
- کیفیت خروجی تحویلداده شده توسط فریلنسر پایین است.
- گاهیاوقات، فریلنسرها از دنبالکردن یک سری دستورالعمل و فرآیندهایی خودداری میکنند
یا در موارد نادری، حتی دیده شده است که یک فریلنسر در اقدامی کاملا غیرحرفهای، با فرستادن صورت حسابی از هزینههای ماهانه خود، خواستار دریافت بخشی از هزینه پروژه زودتر از موعد مقرر شده است. بهعنوان صاحب کسبوکار، این شما هستید که تصمیم میگیرید چه مسائلی آن حد و مرز شخصی را برایتان رد میکند.
کاری که باید انجام دهید این است که زمان کافی را برای فکر به مسائلی که ممکن است محل اختلاف باشد، اختصاص دهید و آن مسئل را صریحا و بهصورت مکتوب در قرارداد خود، تحت عنوان شرایط فسخ قرارداد بیاورید. ما نیز در محتوابلد سعی میکنیم که در یک سری از پستهای وبلاگی، به معرفی مشکلات رایج و حتی نادر نیز بپردازیم.
قبل از اقدام برای اخراج او، از خود بپرسید که آیا من مسئولیتهای کارفرما را به درستی انجام دادهام
گاهی اوقات، یک فریلنسر تحت هیچ شرایطی گزینه مناسبی نیست و شما حتما باید همکاری خود را با او فسخ کنید. اما در برخی دیگر از مواقع، شما میتونید از تجربه مدیریت رابطه خود با فریلنسر، درسهای ارزشمندی گرفته و آنها را در موقعیتهای مشابه در آینده بهکار بندید. به غیر از مواردی که فریلنسر در آن کاملا غیرحرفهای عمل میکند یا برای مدت طولانی جواب شما را نمیدهد، به او این شانس را بدهید تا شاید شرایط را درست کند. در چنین موقعیت، به لیست زیر توجه کنید:
- آیا از فریلنسر پرسیدهاید که چرا کارها طبق روال پیش نمیرود؟ آیا پاسخ فریلنسر نشاندهنده این است که آنها مشکل شما را درک کرده و نیت حل آن را دارد؟
- آیا برای فریلنسر، دستورالعمل و مستندسازیهای واضحی را فراهم کردهاید تا آنها دقیقا بدانند که شما دنبال چه میگردید؟
- آیا شما به فریلنسر بازخوردی در زمان مناسب دادهاید؟
- آیا به او، شانسی برای برطرفکردن مشکل دادهاید؟
مستند کنید، مستند کنید و مستند کنید
اگرچه شما و فریلنسر در یک رابطه مدیر و کارمندی سنتی نیستید، با این حال، بهتر است که یک فضایی را برای مستندسازی بازخوردهایتان به او و تلاشهایتان برای اصلاح وضعیت نامطلوب کنونی درنظر داشته باشید. پلتفرمهای مدیریت پروژه و حتی ایمیل میتوانند بدین منظور استفاده شوند. اگر این فرآیند بهدرستی انجام شود، شما نهتنها میتوانید در آینده به این مستندها ارجاع داده و فریلنسر را قانع کنید، بلکه این مستندها به شما این اعتماد به نفس را میدهند که شما به اندازه کافی تلاش کردهاید و الان زمان خاتمه قرارداد خود با او فرا رسیده است. در ادامه، یک سری مثال ساده از شیوه حرفهای مستندسازی را برایتان آوردهایم:
- در ادامه پیامی که در 20 خرداد ارسال کردم، تعدادی غلط املایی و نگارشی در محتوایی که به ما تحویل دادین، وجود داره. در همون زمان، ما ازتون خواستیم که نگاهی مججد به فایلها بکنید و این ایرادات برطرف بشه حتما. اما متاسفانه، مقاله آخری که فرستادین نیز ایرادات مشابهی داره. لطفا رسیدگی بفرمایید.
- ما برای دستیابی به اهداف مارکتینگ خود، به روی ددلاینهای خروجیهای پروژه شما حساب کردیم. متاسفانه، دو خروجی آخر با 6 روز تاخیر تحویل داده شده. در ارتباط با خروجیهای آتی، لطفا اگر قادر به تحویل پروژه پیش از ددلاین نیستید، لطفا آن را به اطلاع ما برسانید.
برای خودتا مشخص کنید که کار کردن با این فریلنسر چقدر دارد از من زمان میگیرد
اگر در مرحلهای هستید که در آن دارید زمان زیادی را برای برطرفکردن کار بیکیفیت یک فریلنسر اختصاص میدهید یا از اینکه نمیدانید پروژه نهایتا کی تحویل داده میشود، کلافه شدهاید، بهنظر میرسد که زمان آن رسیده است تا یک سری عدد و رقم را به رابطه خود با فریلنسر وارد کنید. از خود بپرسید که کارکردن با این شخص چقدر دارد از من زمان میبرد. هدف اصلی برونسپاری وظایف، استفاده از استعدادهای خارجی است، اما اگر شما دارید حتی نزدیک 30-40% از زمان کلی انجام آن کار را به سروکلهزدن با فریلنسر میپردازید، بهتر است که با او دیگر ادامه ندهید.
روابط خود را بهصورت حرفهای قطع کنید
پلهای پشت سر خود در رابطه با کسی را هیچوقت خراب نکنید، مگر اینکه دلیلی مستحکم برای آن وجود داشته باشد. در هنگام خاتمه یک همکاری، حرفهای، محکم و بااعتماد به نفس باشید. به نکات زیر برای تمام کردن رابطه خود با یک فریلنسر توجه کنید:
- حتما مشخص کنید که کارهایی که در حال حاضر در جریان بوده و هنوز تمام نشدهاند را قرار است چگونه مدیریت کنید.
- در ارتباط با روز/خروجی نهایی تصمیمگیری کنید.
- درصورتیکه فریلنسر به پلتفرمی دسترسی دارد، آماده باشید که نام کاربری و پسوورد او را سریعا باطل کنید تا خود را از عواقب اقدامات احتمالی که او ممکن است در آینده انجام دهد، در امان نگه دارید.
- این پیام را بهصورت واضح برسانید که شما قصد خاتمه همکاری با او را دارید. جملاتی مانند “بهنظر میرسد که ما داریم در جهتهای مختلفی حرکت میکنیم و برداشتهای درستی از خواستههای یکدیگر نداریم“ میتواند از بروز درگیریهای آتی جلوگیری کند. با این حال، اگر بازخورد صادقانهای دارید، بهتر است که آن را واضحا بیان کنید. در بسیاری از موارد، صداقت در کنار مقداری انصاف راهگشای مشکلات است.
- همیشه یک پلن جایگزین برای کارهایی در جریان و تمامنشده داشته باشید. وقتی شما یک همکاری را یکطرفه به پایان میرسانید، این احتمال وجود دارد که فریلنسر خروجی نهایی را تحویل نداده یا یک خروجی با کیفیت پایین تحویل دهد.
درست است که فریلنسرها کارمندان تمام وقت نیستند و انتظاراتی مشابه را نمیتوان از آنها داشت اما این مساله دلیل بر این نیست که یک رابطه کاری که از استانداردهایتان پایینتر است را بپذیرید.
پاسخ شما به دیدگاه