در این مقاله قصد داریم تمامی نکات تولید محتوا سئو شده را بیان کنیم. به نحوی که پس از تولید محتوا ، نیازی به دوبارهکاری و سئو مجدد آن وجود نداشته باشد. با رعایت چند نکته ساده و کاربردی در تولید محتوا، میتوانید گوگل و سایر موتورهای جستجو را مجاب کنید تا سایت شما را در صفحه اول خود قرار دهند. به میزانی که نکات سئو در تولید محتوا را رعایت کنید، موتورهای جستجو امتیاز بیشتری برای سایت شما در نظر میگیرند. بهینه بودن مطالب به شما در اجرا بهتر استراتژی محتوایی کمک میکند. همچنین باعث آگاهی از برند (Brand awareness) و فروش بیشتر کسب و کارتان میشود. این در حالی است که اگر محتوا شما در صفحه اول گوگل قرار نگیرد، 90 درصد مخاطبان آن را نمیبینند. برای آنکه در صفحه اول گوگل قرار بگیرد لازم است با اصول تولید محتوا سئو شده آشنا شوید.
اصول تولید محتوا سئو شده
در کنار بازاریابی مستقیم، «محتوا»، مهمترین راه ارتباطی شما با مخاطب است. مانند ویترین یک مغازه که منجر به جذب مشتری میشود، محتوا نیز میتواند بازیدکنندگان از سایت شما را به مشتری تبدیل کند. شما میتوانید با تولید محتوا کاربردی، لیدهایی (Lead) ایجاد کنید که مخاطبان به القوه کسب و کارتان را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. در ادامه با اصول محتوا سئو شده و راههای افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate ) آشنا خواهید شد.
- محتوا دست اول:
اولین گام در تولید محتوا سئو شده، عدم کپی محتوا از سایر سایتها است. برای آنکه موتورهای جستجو (که سرآمد آن گوگل میباشد) به سایت شما امتیاز بالایی بدهند لازم است به جای کپی کردن محتوا، تولید محتوا کنید. تولید محتوا می تواند از طریق 4 روش زیر صورت پذیرد:
- جمع آوری محتوا: به گزینش، بازنشر و گردآوری محتوا از سایر مقالات اشاره دارد.
- تولید محتوا: تولیدکننده محتوا با توجه به دانش خود محتوا تولید کند.
- تولید محتوا توسط کاربر: این مورد بیشتر در کمپینها استفاده میشود. زمانی که مشتریان بعد از تجربه استفاده از محصول، تولید محتوا میکنند و آن را در قالب یک مسابقه برای آن کمپانی ارسال میکنند.
- کپی کردن متن به شرط ذکر منبع: اگر در پایان مقاله، منبع آن ذکر نشود گوگل آن را به عنوان Duplicate content (محتوا تکراری) شناسایی میکند.
2.محتوا دست اول:استفاده از کلمات کلیدی:
موتورهای جستجو با توجه به سرچهای مخاطب و تطابق دادن آن با محتوا سایتها، تشخیص میدهند کدام محتوا را برای مخاطبان نمایش دهند. پل ارتباطی میان مخاطب و شما، کلمات کلیدی است. برای استخراج کلمات کلیدی مناسب، سایتهای زیر پیشنهاد میشود:
- Keywordtool.io
- Google trend
- Kparser.com
- Keyword planner
- Semrush.com
- Moz.com
- Kwfinder.com
این سایتها، معتبرترین سایتهای دنیا برای استخراج کلمات کلیدی محسوب میشوند.
3.رعایت تگهای H1، H2، H3 و …:
زمانی که میخواهید یک محتوا را در سایتتان بارگذاری کنید توجه داشته باشید عناوین آن را با چه تگهایی قرار میدهید. به صورت استاندارد عنوان اصلی را با تگ H1 قرار میدهند و در هر محتوا یک بار از آن استفاده میشود. از تگ H2 برای زیرعنوانهای اصلی و از تگ H3 و سایر تگها برای زیرعنوانهای فرعی استفاده میشود. با رعایت این نکته، موتورهای جستجو متوجه میشوند که محتوا شما دارای ساختار است.
4.طول محتوا:
هرچه محتوا شما جامع و کامل باشد نشان میدهد که طیف وسیعی از نیازهای مخاطب را پوشش دادهاید . البته این به معنای محتوا هجو و زیادهگویی نیست بلکه پاسخ به تمام نیازهای مخاطب است. به صورت استاندارد طول محتوا حداقل 600 کلمه و حداکثر 4000 کلمه است. طبق گفته بیشتر سایتهای معتبر دنیا، گوگل به محتوا بالای 1800 کلمه توجه ویژهای دارد.
5.چگالی کلمات کلیدی:
یکی از پارامترهای تولید محتوا سئو شده، میزان به کارگیری کلمات کلیدی در متن تولید شده است. به عبارتی گوگل از فشردگی مناسب کلمات کلیدی در متن شما، متوجه میشود که موضوع مقالهتان چیست. به صورت استاندارد، چگالی کلمات کلیدی بین 2 تا 5 درصد است. یعنی لازم است در هر 100 کلمه از محتوا، 2 تا 5 بار از کلمه کلیدی استفاده شود. توجه داشته باشید که استفاده بیش از آن نیز امتیاز منفی دارد. همچنین بسیار مهم است که کلمات کلیدی در عنوان مقاله و پاراگراف اول به کار گرفته شود.
6.اندازه پاراگراف و جملات:
هر چیزی که منجر به راحت و ساده خواندن یک متن شود، برای سئو شدن یک محتوا ارزشمند است. طولانی نبودن جملات و پارگرافها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در تولید محتوا متنی، لازم است اندازه پارگرافها حداکثر 150 کلمه و اندازه جملات حداکثر 20 کلمه باشند. اگر در یک متن، 25 درصد جملات شما بیش از 20 کلمه باشد، نمره قبولی از سئو دریافت نخواهید کرد.
7.لحن محتوا:
لحن محتوا در عین پرمغز بودن باید ساده و روان باشد. یعنی مخاطب به راحتی آن را مطالعه کند و با توجه به بیان ساده آن، تا آخر به خواندن مقاله ادامه دهد. همچنین لحن محتوا با برند کافرما و ویژگیهای مخاطب نیز ارتباط مستقیم دارد. گاهی محتوا رسمی و آکادمیک مورد توجه است و گاهی لحن غیر رسمی و دوستانه.
8.تگ عنوان:
عنوان برای یک محتوا مانند تابلو یک مغازه است. شما قرار است با ساخت عناوین به مشتری بگویید که چه چیزی را میخواهید به او ارائه دهید. حتما به یاد داشته باشید در عنوانهای مقالات خود، کلمات کلیدی را به کار ببرید. همچنین عناوین باید بین 50 تا 60 کارکتر (حرف) باشند. رعایت موارد زیر میتواند عناوین محتوا شما را جذاب کند:
- استفاده از صفات تفضیلی مانند بهترین، بیشترین، پربازدیدترین و … در عناوین
- استفاده از اعداد، ارقام و آمار در عنوان
- استفاده از واژگانی مانند «چگونگی استفاده از …»، «بهترین روش …»، «راهکار انجام» و … در عناوین
- به کارگیری نام سایت در آخر عنوان
- ایجاد حس کنجکاوی و یا دادن هشدار در عنوانها
9.تگ متا (Meta description)
تگ متا به نوشتههای کم رنگ زیر عناوین در سرچها میگویند. تگ متا مستقیما تاثیری روی سئو ندارد اما باعث ترغیب مخاطبان برای کلیک کردن روی عناوین میشود. تگ متا نباید بیشتر از 160 کارکتر (حرف) باشد.
10.پاراگراف اول و پاراگراف آخر:
از مهمترین نکات تولید محتوا سئو شده توجه به پاراگراف اول و آخر محتوا است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که 80 درصد افراد پس از خواندن پاراگراف اول تصمیم میگیرند که به خواندن تمام مقاله ادامه دهند و یا از سایت خارج شوند. مخاطب با خواندن پاراگراف اول باید بداند قرار است چه چیزی را یاد بگیرد. به کار بردن کلمات کلیدی در این پاراگراف الزامی است. همچنین در پاراگراف آخر باید از محتوا، نتیجهگیری شود و به یک جمعبندی رسید. استفاده از پاراگراف آخر برای قرار دادن CTA (کال تو اکشنها) کار هوشمندانهای است.
11.خوانایی متن :
رعایت نکات دستوری زبان فارسی، استفاده بجا از ویرگول و پرانتز، نداشتن غلط املایی، داشتن فهرست قابل کلیک در اول متن، استفاده از فونت خوانا، رعایت نیم فاصلهها، استفاده از تکس بلد (B)، عدم فضا خالی بین پاراگرافها، شمارهبندی و یا استفاده از بولتس در زیر عنوانها و … از موارد خوانایی متن میباشند.
12.استفاده از محتوا چند رسانهای:
یکی از نکاتی که رعایت کردن آن منجر به جذابیت محتوا میشود، استفاده از تصاویر، فیلم، پادکست و … است. توجه به این موضوع باعث میشود مخاطبان بیشتر در سایت شما بمانند. به عبارتی تایم آن سایت (Time On Site) شما افزایش پیدا میکند. در بارگذاری عکسها استفاده از تگ آلت الزامی و مهم است. همچنین بهتر است به ازای هر 300 کلمه یک عکس مرتبط با متن قرار دهید.
13.استفاده از لینک و انکرتکستها:
لازم است بین 3 تا 5 لینک داخلی در یک صفحه داشته باشید. این لینکها میتوانند به صورت جدا از متن و یا هایپرلینک باشند. باید توجه داشت از منظر گوگل، هایپرلینکها ارزشمندتر از لینکهای جدا از متن هستند.
14.استفاده از ساختار پیلار و کلاستر:
به کار بردن محتوا پیلار و کلاستر در سایت، هم باعث ساختارمند شدن تولید محتوا میشود و هم گوگل را متوجه ارتباط داخلی بین سایر محتوا سایت شما میکند. مثلا اگر «توضیح 0 تا 100دیجیتال مارکتینگ» را یک مقاله بلند پیلار در نظر بگیرید، مواردی نظیر سئو، تحقیقات بازار، تحلیل مخاطب، برندینگ، تقویم محتوایی، کمپینها و … را میتوان به عنوان محتوا کلاستر آن دانست. به نحوی که میتوان در محتوا مادر، درباره هر یک از این موارد، یک پاراگراف توضیح داد و با لینک دادن به صفحات دیگر، مقاله کامل آن را منتشر کرد.
15.داشتن گراف محتوایی:
با لینک دادنهای هدفمند به صفحات داخلی سایت، میشود یک گراف محتوایی ایجاد کرد. به عبارتی با ترسیم یک گراف محتوایی خوب میتوان مشتری را به مقالات بیشتر و جزئیتر راهنمایی کرد.
سخن پایانی:
با رعایت همین چند نکته و قرار دادن چک لیست تولید محتوا در اختیار تولید کننده محتوا، میتوانید تولید محتوا سئو شده داشته باشید. بدون آنکه پس از تولید شدن محتوا بخواهید مجددا آن را سئو کنید. اگر بدانید که در هر ثانیه 67 هزار موضوع در گوگل سرچ میشود، بیشتر به اهمیت سئو پی خواهید برد. این در حالی است که 81 درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول، نام آن را در گوگل سرچ میکنند. پس با داشتن یک استراتژی مناسب در بهینهسازی مطالب سایتتان و رعایت نکات محتوا سئو شده، خود را در قله بازاریابی دیجیتال ببینید.
تمامی نکات بیان شده در متن بالا هم برای کارفرما و هم برای فریلنسرها که در زمینهی تولید محتوا فعالیت دارند و در سایت محتوابلد ثبت نام کردهاند مورد نیاز می باشد ازاین جهت که کارفرما با دانستن این نکات انتظارات مشخصی از فریلنسر خواهد داشت و فریلنسر نیز از همان ابتدا با رعایت این نکات در تولید محتوا، کیفیت خروجی بسیار عالی داشته باشند. در واقع متن بالا می تواند معیاری برای سنجهی خروجی های تحویل داده شده توسط فریلسنر باشد.
پاسخ شما به دیدگاه