مدیریت روابط با کارفرمایان

  1. خانه
  2. فریلنسر
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
مدیریت روابط با کارفرمایان

موفقیت شدن به‌عنوان یک فریلنسر همیشه نیازمند مهارت‌های فنی نیست؛ گاهی اوقات لازمه آن توانایی برقراری ارتباط انسانی صادقانه است. صرف نظر از اینکه در کدام مرحله از شغل خود قرار دارید، دیدگاه بلندمت داشتن برای یک فریلنسر همیشه سخت است. به دلیل ماهیت ذاتی این مسیر شغلی که بالا و پایین بودن دائمی درآمد و فشار کاری را به‌همراه دارد، تمرکز بر درآمد کنونی و فراموش‌کردن آینده بسیار محتمل است. اما همونطوری که هر کسب‌وکاری برای رقابتی ماندن نیاز به داشتن برنامه‌ریزی برای آینده دارد، فریلنسرها نیز برای داشتن درآمد مداوم و پیوسته باید نگاهی به آینده داشته باشند.

خبر خوب این است که مهم‌ترین عامل در حفظ درآمد در طول زمان روابطی است که در طی انجام پروژه‌ها ساخته‌اید.

  1. ذاتا سخاوتمند و دست و دلباز باشید

آخرین باری که صادقانه از کسی پرسیدین که آیا کمکی از دستتان برایش برمی‌آید چه زمانی بوده است؟ در دنیایی که قول‌های دروغین رایج شده، با انجام دادن دقیق و به موقع کاری که تعهد آن را داده‌اید، می‌توانید به راحتی برای خود شهرت مثبتی بسازید. حال، برای اینکه خود را نسبت به اکثریت فریلنسرها متمایز کنید نیاز است که به‌صورت صادقانه نتیجه کارتان را از کارفرما پیگیری کنید.

در طول پروژه ارتباط خود را با آنان حفظ کنید و در دسترس باشید و این حس را به آن‌ها منتقل کنید که چگونه می‌توانید برای این پروژه مفیدتر باشید. بدین صورت شما به‌عنوان آدم مهربان، متعهد، دغدغه‌مند شناخته می‌شوید ک یک دارایی ارزشمند در کسب‌وکار فریلنسری به شمار خواهد آمد.

اگر این توصیه‌ها را صادقانه عملی کنید، از این‌که شبکه کاریتان چقدر سریع رشد خواهد کرد، متعجب خواهید شد.

2. شبکه‌سازی صرفا ابزاری برای پیدا کردن مشتریان جدید نیست

فریلنسرها معمولا به اشتباه به شبکه‌سازی به‌عنوان راهی برای دستیابی به مشتریان بیشتر نگاه می‌کنند، درحالی‌که شبکه‌سازی یک فرصت بی‌نظیر برای شناخت صنعتی است که در آن فعالیت دارد. خاص‌بودن این شناخت این است که از دل تجربه‌های فرد به فرد به‌دست می‌آید؛ نکاتی که در هیچ جای دیگر امکان یاد گرفتن آن را ندارید.

شما باید به دنبال این باشید که بفهمید چه مسائلی برای مردمان صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، اهمیت دارد. سپس، باید یک علاقه‌ای را درون خود نسبت به آن مسائل ایجاد کنید.

3. از مشتریان کنونی خود مراقبت کنید

همیشه یک مرز باریکی بین تلاش برای یافتن مشتریان جدید و رسیدگی به مشتریان کنونی خود وجود دارد. در اقتصاد رقابتی امروز، نادیده گرفتن مشتریان کنونی خود بسیار آسان است. ما عادت داریم که قدر مشتریان کنونی خود را به درستی ندانیم و تصور کنیم که آنان برای پروژه‌های بعدی به سراغ خودمان خواهند آمد. اما آمار نشان می‌دهد که این استراتژی درستی نیست. اعداد و ارقام مرتبط با استراتژی حفظ مشتریان (Customer Retention Strategy) نشان می‌دهند که 65% درآمد هر کسب‌وکاری از طریق مشتریانی است که قبلا سابقه خرید داشته‌اند. شانس شما برای گرفتن پروژه از کارفرمایی که قبلا سابقه همکاری باهم داشته‌اید، زیاد است. اهمیت حفظ رابطه با مشتریان کنونی خود زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانید شانس راضی‌کردن یک کارفرمای جدید به همکاری با شما بین 5-20% می‌باشد (اگرچه این آمار مرتبط با کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکارهای تجارت الکترونیک و سنتی است اما الگوهای رفتاری معمولا برای خرید از ارائه‌‌دهندگان خدمات نیز به همین صورت است).

4. وفاداری را قدر بنهید

برای قدردانی از کارفرماهایی که مدتی است با آن‌ها کار می‌کنید از طرح‌های پاداشی استفاده کنید. تخفیف دادن یک راه محبوب و آسان برای نشان دادن این حس قدردانی است. این تخفیفات می‌تواند در قالب‌های مختلفی ارائه شود.

  • تخفیف برای کارفرماهایی که پرداخت به‌موقع داشته‌اند
  • تخفیف برای کارفرماهایی که پیش‌پرداخت قابل‌توجهی را برای پروژه‌های طولانی‌مدت می‌پردازند
  • تخفیف‌های مرتبط با مناسبت‌های مختلف
  • تخفیف برای کارفرماهایی که با آن‌ها به تعداد مشخصی همکاری داشته‌اید
  • تخفیفات مرتبط با استراتژی بازاریابی ارجاعی (10-15% از هزینه پروژه‌های مشتریان معرفی‌شده توسط ایشان، در حسابشان شارژ گردد)

5. حد و مرزهای مشخصی را برای خود تعریف کرده و به آن‌ها پایدار بمانید

انتقال واضح حدومرزها و شرح وظایف خود در ابتدای پروژه مدیریت انتظارات کارفرما را در انتهای مسیر راحت‌تر می‌کند. خدمتی که برای آن استخدام شده‌اید را به بهترین شکل انجام دهید ولی از برآوردن انتظارات بیجا که دائم در حال تغییر هستند نیز اجتناب کنید. در ادامه پیشنهاداتی برای تعریف حد و مرزهای کاری به‌عنوان یک فریلنسر آورده شده است:

  • قراردادی بنویسید و در آن خروجی‌های پروژه (Deliverables) و شرایط پرداخت را واضحا ذکر کنید.
  • ساعاتی که مشغول به کار هستید را مشخص کرده و صرفا در طول آن ساعات پاسخگو باشید و نه بعد یا قبل از آن
  • در طول انجام پروژه، سوالات متعددی از کافرما بپرسید و ارتباط خود را با او حفظ کنید

چگونه به مشکلات در مسیر فریلنسری نگاه کنیم؟

همزمان که در مسیر فریلنسری خود قدم برمی‌دارید، ذره‌ذره به این درک خواهید رسید که شما در بعضی از ایده‌های ذکرشده در بالا، بهتر عمل می‌کنید و بعضی برخی دیگر شما را از ناحیه امن خود خارج می‌کند. به شکست به دید یک مدرکی نگاه کنید که شما در حال تلاش‌کردن هستید یا به دید یک فرصتی که از آن درس گرفته‌اید تا با مشتریان بعدی بهتر عمل کنید.

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت