آیا محتوای متنی در حال مرگ است؟

  1. خانه
  2. تولید محتوا
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
آیا محتوای متنی در حال مرگ است؟

آیا محتوای متنی واقعا در بستر مرگ خود قرار دارد؟ یا آیا همچنان می‌توان یک آیندهه روشنی را برای این سبک از محتوا و استراتژی‌های وابسته به آن متصور شد؟

در حال حاضر، شما در حال خواندن یک مقاله متنی هستید اما تعداد مقالات متنی که در هفته گذشته خوانده‌اید چقدر بوده است؟ این تعداد در مقایسه با محتواهایی که در سایر قالب‌ها، مانند ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی یا پادکست‌های آموزشی، دیده‌اید، چقدر بوده است؟

اگر شما نیز مانند میانگین افراد دنیا باشید، حتما مدتی است که خود را متمایل به سمت محتواهایی از جنس غیرمتنی دیده‌اید. این نکته در سطح شخصی هیچ ربطی به خود شما و در سطح کلی به میزان سواد و آگاهی مردم دنیا ندارد؛ بلکه صرفا یک بازتابی از روندی است که در این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد. در این مطلب به بررسی نقاط ضعف  و مهم‌ترین رقبای محتوای متنی در کنار نقاط قوت آن می‌پردازیم.

مشکلات و نقاط ضعف محتوای متنی

شاید بهتر باشد که باهم روراست باشیم و برای شروع درباره نقاط ضعف محتوای متنی و دلایل نزول آن صحبت کنیم.

اشباع بیش از حد: بزرگترین مشکل اشباع بازار از این سبک از محتوا است. چند دهه پیش، وب‌‌مسترها کشف کردند که محتوای متنی بهترین خوراک برای موتورهای جست‌وجو بوده و هم‌چنین لودشدن آن در صفحات وب در روزگاری که اینترنت ضعیف و ناپایدار بود، ساده‌تر است. از این نقطه به بعد، صرفا زمان کوتاهی نیاز بود تا این روندها جای پای خود را در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی محکم کنند. امروزه، هر کسب‌وکاری زمانی را به‌صورت منظم به تولید محتوا می‌پردازد و نتیجه آن شده است که با این حجم از محتوای متنی، یافتن موضوعاتی که مردم واقعا به خواندن آن‌ها علاقعه نشان می‌دهند یا متفاوت از بقیه است، بسیار سخت شده است.

ترافیک اینترنت موبایلی: ما همچنین باید به نقشی که موبایل‌های شخصی در طول عمر و میزان محبوبیت محتواهای متنی بازی کرده‌اند، اعتراف کنیم. در گذشته نه‌چندان دور، کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها به ما این اجازه را می‌دانند که به راحتی صفحات مختلف یک مقاله را مرور کرده و آن را بخوانیم. امروزه اما در گوشی‌های هوشمند، محتواهای دیگر به‌‌مانند ویدیو قابل دسترس‌تر هستند. ترافیک اینترنت موبایل که می‌تواند به‌عنوان یک شاخص مناسب برای میزان استفاده مردم از این وسیله درنظر گرفته شود، شدیدا رو به افزایش بوده به‌صورتی که اکنون اکثریت ترافیک را به خود اختصاص می‌دهد.

پردازش آهسته اطلاعات: حتی اگر عادت به خواندن کتاب و متون طولانی داشته باشید، پردازش اطلاعات تصویری برای شما به مراتب سریع‌تر از اطلاعات نوشتاری است. به شخصه، آیا شما ترجیح می‌دهید که اطلاعات موردنیازتا ن را در یک ویدیوی 2 دقیقه‌ای ببینید یا یک مقاله 1000 کلمه‌ای را بخوانید؟ حقیقت این است که محتوای متنی بهترین واسطه برای انتقال ساده و خلاصه اطلاعات نیست.

رقبای اصلی

نیاز برای تولید محتوا هرگز از بین نخواهد رفت و به این دلیل است که بزرگترین تهدید برای محتوای متنی، عدم وجود محتوا نبوده و بلکه انواع دیگر محتواها است.

1) محتوای ویدیویی: هیچ تردیدی مبنی بر این‌که محتوای ویدیویی قدرتمند بوده و توانایی انتقال اطلاعات در آن بیشتر از هر نوع دیگری است، وجود ندارد. فایده دیگر آن پردازش سریع اطلاعات توسط مخاطب در این فرمت می‌باشد.

2) پادکست‌ها: پیش‌بینی می‌شود که تعداد مخاطبان پادکست‌ها در کشور آمریکا به 164 میلیون در سال 2024 برسد. این آمار با درنظر گرفتن جمعیت 330 میلیونی این کشور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مرجعیت برخی میزبانان این پادکست‌ها در کنار امکان انجام چندین کار (multitasking) هنگام گوش‌دادن به این نوع از محتوا به رشد محبوبیت پادکست‌ها کمک خواهد کرد.

نقاط قوت باقیمانده محتوای متنی

بهتر است قبل از آن‌که به شعار روی سنگ قبر محتوای متنی فکر کنیم، نیاز است که به نقاط قوت این سبک از محتوا اشاره کنیم.

1) جست‌جو: برای موتورهای جست‌وجو، محتواهای متنی هم‌چنان مزیت به‌شمار می‌روند و به‌کمک آن‌ها می‌توانید بهینه‌سازی لغات و اصطلاحات کلیدی را انجام دهید.

2) ساختار دادن به ذهن: مخاطبان محتواهای ویدیویی تنبل بار می‌آیند. درست است که دریافت اطلاعات توسط محتوای ویدیویی آسان‌تر است اما این اطلاعات اکثرا عمق ندارند. خواندن متن اما به شما فکر کردن را یاد می‌دهد.

3) قابلیت ارجاع دادن: ارجاع دادن به محتواهای متنی آسان‌تر از ویدیویی می‌باشد.

با این وجود، چگونه نهایت استفاده را از محتوای متنی بکنیم؟

اگر هم‌چنان محتوای متنی بخش عظیمی از استراتژی بازاریابی آنلاین شما را تشکیل می‌دهد، نگران نباشید.  هم‌چنان تکتیک‌هایی وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توانید رقابت‌پذیری خود را افزایش دهید.

1) اصالت را فراموش نکنید: نشخوار ایده‌های قبلی دیگر برای مخاطبان این دوره جذاب نیست. اگر قصد دارید که محتوای متنی موفقیت را برایتان به ارمغان بیاورد، باید زمان کافی را برای نوشتن یک تقویم محتوایی کامل بگذارید و برای ایده‌های جدید تولید محتوا کنید.

2) چندین مرتبه بازنویسی انجام دهید: در دنیای محتوای متنی، همیشه کیفیت بر کمیت غلبه می‌کند. فرآیند Fact-Checking را حتما انجام دهید؛ ساختار متن رو چندین بار چک کنید تا مطمئن شوید این ساختار خواننده را به جلو حرکت می‌دهد.

برچسب ها: تولیدمحتوا

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت