ترفندهایی برای بهبود رزومه فریلنسرها

  1. خانه
  2. رزومه
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
ترفندهایی برای بهبود رزومه فریلنسرها

پلتفرم‌های فریلنسری مانند محتوابلد فصای بسیاری خوبی را برای پیداکردن کارهای پاره‌وقتی که زمان منعطفی را در اختیار شما قرار می‌دهند، هستند اما حتما باید حواستان باشد که بعد از اینکه در چنین سایت‌هایی ثبت‌نام کردید، زمان کافی را برای تکمیل پروفایل خود و نمایش بهتر آن به کارفرمایان اختصاص دهید. شما صرفا یکی از هزاران فریلنسری هستید که در کنار بقیه در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند؛ اگر پروفایلتان ناقص، دارای ساختار نامنظم یا ناخوانا باشد، در این‌صورت کارفرماهای بالقوه به‌راحتی از کنار رزومه شما گذر کرده و رقبایتان را بررسی می‌کنند.

به پروفایلتان به دید چهره اجتماعی یا بیزینس کارت خود نگاه کنید؛ کارفرماهایی که تا حالا با شما کار نکرده‌اند، تنها به پروفایل شما دسترسی دارند تا تصمیم بگیرند که آیا شما فرد مناسب کارشان هستید یا خیر.

در ادامه نکاتی آورده شده است که توجه به آن‌ها در این مسیر شما را کمک می‌کند:

1) در پروفایل خود حتما از اسم اصلی‌تان استفاده کنید. اصلا وسوسه نشوید که از یک اسم مستعار یا عناوین کلی مانند “بهترین نویسنده” استفاده کنید.

2) تصویرتان واضح بوده و حتما چهره‌تان در آن مشخص باشد؛ از استفاده از تصاویر قدی خودداری کنید. حتما از بنری که جلب توجه کند، استفاده کنید. در سال‌های اخیر، نمونه‌هایی که اسم، امضای فرد و عنوان کوتاهی از تخصص او را شامل می‌شدند، جز گزینه‌های محبوب بوده‌اند.

3) در کنار عنوان شغلی خود، حتما توضیح کوتاهی که دربرگیرنده کلیه مهارت‌هایتان می‌شوند، قرار دهید. برای مثال اگر یک تحلیلگر داده و اشنا به الگوریتم‌های ماشین‌لرنینگ هستید، در کنار عنوان شغلی خود (تحلیلگر داده)، جمله زیر را بنویسید: “آشنا به استخراج معنا از داده‌های خام و ارائه پیشنهادات کسب‌وکاری و مارکتینگ”

4) مهارت‌های و مدارک قابل استناد خود را ذکر کنید.

5) پورتفولیو از کارهای گذشته‌تان را نیز بیاورید. در این بخش رفرنس دادن به پلتفرم‌های آنلاینی که اثبات انجام پروژه‌هایتان امکان‌پذیر است، توصیه می‌شود. برای مثال اگر یک برنامه‌نویس هستید، پلتفرم GitHub گزینه موردنظر شما است.

6) اکانت‌های فضای مجازی خود به‌خصوص لینکداین را به رزومه خود وصل کنید.

7) رزومه خود را به 3 بخش تقسیم کنید و سعی کنید که توجه کارفرما را در همان یک‌سوم اول جلب کنید. باید تلاش کنید که خلاصه‌ای از مهم‌ترین بخش‌های رزومه‌تان را حتما در این بخش بیاورید. به‌صورت کلی خلاصه مهارت‌ها، سوابق شغلی و تحصیلی در این بخش آورده می‌شود.

8) در یک‌سوم میانی رزومه خود، حتما به‌صورت تفصیلی از جزئیات پروژه‌ها و مهارت‌های فنی‌تان بگویید. در این بخش از کلی‌گویی پرهیز کنید. اگر در بخش اول، شما توجه او را جلب کرده باشید، الان زمان این است که مهارت واقعی خود را به او اثبات کنید و کلی‌گویی معمولا منجر به این برداشت می‌شود که شما از مهارت واقعی برخوردار نیستید. نکته دیگری که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد این است که تنوع مهارت‌های شما ممکن است به‌گونه‌ای باشد که بخشی از آن‌ها متناسب موقعیت شغلی است که قرار است برای آن اقدام کنید و بخش دیگری از مهارت‌هایتان چندان مرتبط با تقاضای کارفرما نباشد.

9) شاید این نکته برای رزومه‌های کارهای تمام‌وقت منطقی‌تر باشد اما توجه به آن برای فریلنسرها به‌هرحال خالی از لطف نیست. قبل از فرستادن درخواست برای یک کارفرمای جدید، سعی کنید که نیازمندی‌های آن موقعیت شغلی را به دقت بررسی کرده و توانایی‌های خود را به‌گونه‌ای بازگویی کنید تا مناسب آن جایگاه باشد. به عبارت دیگر، حتما زمانی را برای شخصی‌سازی رزومه خود متناسب با نیاز کارفرما اختصاص دهید. برای مثال شما اگر تولیدکننده محتوای مسلط به زبان انگلیسی هستید و سابقه انجام پروژه‌های ترجمه در کارنامه خود دارید و کارفرما مشخصا در آگهی شغلی خود اعلام کرده که نیازمند فردی است که مطالب را از منابع دست اول انگلیسی گردآوری کند، در چنین شرایطی بهتر است که پروژه‌های ترجمه خود را در قسمت‌های بالاتر پروژه قرار داده یا با رنگ متفاوت‌تر آن‌ها را نمایان کنید.

10) در یک سوم نهایی، حتما اسامی مدیرانی که تحت نظر آن‌ها کار کرده‌اید را تحت عنوان معرف‌ها (References) آورده و راه‌های ارتباطی با ایشان (ایمیل یا شماره همراه) را هم ذکر کنید. با انجام چنین کاری، شما دارید به کارفرمای جدید این اطمینان را می‌دهید که از صحت ادعاهای مطرح‌شده در این رزومه آسوده‌خاطر باشد چرا که افرادی هستند که می‌توانند آن را تایید کنند. درست است که این افراد در شبکه کاری شما قرار داشته و ممکن است که به دلیل ارتباطات شخصی طرف شما را تا حدی بگیرند اما نباید در چنین موقعیتی نقش اخلاق کاری را نیز نادیده گرفت و تجربه نشان داده است که هنگامی که بحث منافع فردی (در این نمونه، هزینه کارفرمای جدید) پیش می‌آید، انتخاب افراد معمولا صداقت است.

11) بخش دیگری که باید در یک‌سوم نهایی پوشش دهید مهارت‌های نرم و فعالیت‌های جمعی است. واقعیت این است که با اینکه این بخش‌ها اثرات بسیار زیادی بر روند‌های کاری پنهان و فرهنگ و روحیه تیمی دارد اما کارفرماها در نگاه اول کمتر به این مسائل توجه می‌کنند. البته اندکی باید به آن‌ها حق داد چون‌که ارزیابی چنین مهارت‌هایی سخت بوده و صرفا با تایید یک فرد معتمد می‌توانند آن‌ها را بپذیرند. با تمام این صحبت‌ها، شما نمی‌توانید این بخش را خالی بگذارید. توصیه ما به شما این است که حالا که این بخش، ماهیت شعاری به خود گرفته، بهتر است که صداقت را به‌صورت کامل رعایت کرده و امیدوار به اثرگذاری این صداقت باشید.

12) قالب پیشنهادی ما به شما و نکاتی که در این مقاله گفتیم برای رزومه‌های کاری بود و به‌همین دلیل اگر مقاله و کتابی را منتشر کرده‌اید، بهتر است که آن را همین بخش سوم اعلام کنید.

13) قبل از انتشار نهایی رزومه آنلاین خود، حتما نظر یک دوست باتجربه را بپرسید.

در پست بعدی قرار است که درباره Cover Letter یی صحبت کنیم که معمولا در فرهنگ جامعه کاری ما وجود ندارد و دقیقا به همین دلیل، با فراهم‌کردن آن، می‌توانید خود را نسبت به دیگران متمایز کنید.

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت