هوش مصنوعی: رقیب یا رفیق تولیدکنندگان محتوا

  1. خانه
  2. تولید محتوا
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
هوش مصنوعی: رقیب یا رفیق تولیدکنندگان محتوا

احتمالا در چند سال اخیر و خصوصا پس از معرفی چت جی‌پی‌تی، شما هم برایتان اتفاق افتاده که یک متنی که توسط هوش مصنوعی نوشته شده را بخوانید و نتوانید تفاوت آن را با متن‌های عادی تشخیص دهید. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در حال ایجاد تغییرات گسترده در تمامی حوزه‌ها هستند و حوزه تولید محتوا نیز قرار نیست یک استثنا باشد.

همزمان که توجه کسب‌وکارها به ترافیک ارگانیک در وبسایت خود بیشتر شده است، نیاز به محتوای دست اول غیرکپی افزایش یافته است و این روند ادامه نیز خواهد داشت. اما خبر خوب این است که هوش مصنوعی در دسترس است تا به شما کمک کند این تقاضای زیاد را برآورده کنید.

آیا هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی می‌توانند جایگزین نویسندگان انسانی شوند؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌هایی برویم که هوش مصنوعی می‌تواند در فرآیند تولید محتوا مفید واقع شود، نیاز است که به این سوال پاسخ دهیم که آیا واقعا روبات‌ها می‌توانند جای تولیدکنندگان محتوا را بگیرند. این سوال نگرانی‌هایی را در میان نویسندگان حرفه‌ای به‌وجود آورده اما حقیقت این است که هوش مصنوعی نیز محدودیت‌های خودش را دارد. خلاقیت، ذوق و قریحه و مهم‌تر از همه همدردی ویژگی‌های خاص انسانی هستند که ماشین‌ها نمی‌توانند آن را کپی‌برداری کنند.

اگر بخواهیم به یکی از فاکتورهایی که قوی‌بودن یک محتوا را مشخص می‌کند اشاره کنیم، آن فاکتور آگاهی‌بخش بودن است به این معنی که محتوا باید  دارای اطلاعات کافی بوده و مخاطب با خواندن آن چیز جدیدی یاد بگیرد. هوش مصنوعی به اندازه‌ای پیشرفت کرده که این عنصر آگاهی‌بخشی را به‌راحتی بتواند تقلید کند؛ حتی در مواردی بسیار بهتر از انسان این کار را انجام می‌دهد. اما با گسترش اینترنت و در دسترس‌بودن حجم عظیمی از اطلاعات، محتوای آگاهی‌بخش دیگر ارزش خود را نسبت به گذشته از دست داده و عنصر دیگری تحت عنوان ایجاد حس همدردی اولویت پیدا کرده است. مخاطب باید حس کند که این متن از دیدگاه او نوشته شده، گویی که نویسنده دردها و چالش‌های او را می‌فهمد. این عنصر ایجاد حس همدردی را ماشین‌ها نمی‌توانند تقلید کنند و بنابراین نگرانی بابت رقابت با ماشین‌ها در تولید محتوا نباید وجود داشته باشد.

بله، هوش مصنوعی قادر است هزاران صفحه وب را در زمان کوتاهی طی کرده و تحقیقات موردنیاز برای اعتبارسنجی مطالب آنلاین که لازمه تولید محتوای اصولی می‌باشد را انجام دهد. اما مواردی مانند گفتن یک لطیفه، ایجاد حس همدردی یا تعریف یک داستان خیالی وظایف پیچیده‌تری هستند که مبانی فرهنگی عمیقی داشته و هوش مصنوعی توانایی انجام آن را ندارد. بنابراین به‌جای نگاه‌کردن به روبات‌ها از دریچه رقابت، بهتر است که به آن‌ها به دید یک همکار جدید در فرآیند تولید محتوا نگاه کنید.

چهار روشی که می‌توانید از هوش مصنوعی در فرآیند تولید محتوای خود استفاده کنید

صرف‌نظر از نوع محتوایی که می‌نویسید و داستانی که برند شما قرار است منتقل کند، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کرده تا آن را راحت‌تر انجام دهید. در این بخش قرار است جاهایی که شما می‌توانید از هوش مصنوعی در فرآیند تولید محتوای خود بهره برده و زمان زیادی را صرفه‌جویی کنید، معرفی شوند.

یک) تولید محتواهای کوتاه خود را به هوش مصنوعی بسپارید

درست است که در ایران امکان استفاده از سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی غیررایگان به‌واسطه تحریم‌های پرداخت اینترنتی وجود ندارد، اما ما باید توجه کنیم که این سرویس‌ها خود بازاری را در دنیا پدید آورده‌اند. شرکت MarketsandMarket در گزارشی پیش‌بینی کرده است که اندازه این بازار در سال 2023 از 2 میلیارد دلار نیز عبور خواهد کرد. این عدد نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی رایج شده است. اکنون، با اندکی هدایت انسانی، هوش مصنوعی می‌تواند به تولید محتوای هم‌راستا با صدای برند شما در پلتفرم‌های مختلف بپردازد و از این طریق مشارکت مشتری (Customer Engagement) را افزایش دهد.  اما شما نباید انتظار داشته باشید که این محتواها کامل و بدون نقص باشند؛ آن‌ها صرفا یک نسخه اولیه‌ای هستند که یک تولیدکننده محتوای متخصص باید بررسی‌شان کرده و یک مقدار احساس انسانی به آن‌ها اضافه کند.

جالب‌ترین نکته در ارتباط با استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوای فضای مجازی این است که روبات مربوطه داده‌های گذشته را بررسی می‌کند تا پست‌های با بیشترین مشارکت را شناسای کرده و بر اساس آن‌ها محتوای جدید تولید کند.

دو ) موضوعات و کلمات کلیدی را از هوش مصنوعی بخواهید

ابزارهای رایگانی وجود دارند که به‌کمک آن‌ها می‌توانید صدها موضوع، لغت کلیدی و ایده پیدا کنید. پیشنهاد ما به شما این است که حتی اگر نیاز ندارید درباره صد موضوع مطلب بنویسید، باز هم هوش مصنوعی را در این زمینه به‌کار گیرید زیرا این کار به شما این امکان را می‌دهد تا مواردی که مخاطب شما انتظارش را می‌کشد در ذهن خود داشته باشید و ذهن شما ناخودآگاه در هنگام نوشتن از این ایده‌ها استفاده خواهد کرد.

برخی از ابزارهایی هوش مصنوعی در این زمینه در ادامه آورده شده است:

سه) محتوای تولیدشده توسط کاربران در فضای مجازی

مخاطب این بخش کسب‌وکارها هستند. مطالعات نشان دادند که بیش از 90% از مشتریان تصمیم خرید خود را بر اساس نظرات کاربران در فضای مجازی می‌گیرند. کسب‌وکارهای دارای این تجربه که توجه به محتوای تولیدشده توسط کاربران در فضای مجازی چقدر به کمپین‌های بازاریابی آن‌ها جهت مناسب داده و در نهایت منجر به افزایش فروش شده است، به خوبی می‌دانند که نباید این نوع محتوا را از دست داد. دقیقا در این نقطه است که هوش مصنوعی می‌تواند به کمک شما بیاید و از طریق پردازش تصویر و پردازش زبان طبیعی، هرگونه نظر و بازخورد مرتبط با کالا یا خدمت شما را از فضای مجازی گردآوری کند. این نظرات نه‌تنها می‌توانند به اصلاح فرآیندهای شرکت شما منجر شوند، بلکه از آن‌ها می‌توانید برای تعیین موضوعات جدید برای محتواهای فضای مجازی خود استفاده کنید.

چهار) بهینه‌سازی سئو

کارفرماهایی که به‌دنبال داشتن یک تقویم محتوایی یکپارچه هستند می‌توانند به‌کمک لیست بلندی از موضوعات و کلیدواژه‌های مختلفی که هوش مصنوعی به آن‌ها می‌دهد، به راحتی لینک‌های داخلی پست‌های سایت خود را پیدا کرده و از این طریق ترافیگ ارگانیک سایت خود را افزایش دهند. هوش‌های مصنوعی با قدرت پردازش بسیار بالا هم‌چنین می‌توانند فضای وب را گشته و با بررسی مطالبی که حول محور موضوع شما تولید شده‌اند تعداد پاراگراف و لغات بهینه را برایتان مشخص کنند.

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت