کیفیت یا کمیت؟ چگونه محتوایی تولید کنیم که مخاطب واقعا آن را بخواند

  1. خانه
  2. تولید محتوا
  3. جزئیات مقاله
فریلنسرها
کیفیت یا کمیت؟ چگونه محتوایی تولید کنیم که مخاطب واقعا آن را بخواند

فرض کنید که شما استراتژی محتوایی خود را مشخص کرده، تیم تولیدمحتوایی خود را مستقر کرده و یا یک گروه برون‌سپاری حرفه‌ای را پیدا کرده‌اید. قبل از این که فرآیند تولید محتوای خود را آغاز کنید، برای این که مخاطبان شما واقعا مطلب تولید شده را بخوانند، نیاز است که سیستمی را طراحی کنید تا کیفیت را بر کمیت ارجح بنماید.

در تولید محتوا، کیفیت همیشه باید برای شما در اولویت قرار داشته باشد. موتورهای جست‌جودر هنگام رنک‌بندی وبسایت‌ها کیفیت محتواها را مدنظر قرار می‌دهند. اما مهم‌تر از آن تاثیری است که محتوای باکیفیت بر ذهن مخاطب شما گذشته و تصویری است که در ذهن آن‌ها از شما به‌کمک این محتوا نقش می‌بندد. این تصویر در طولانی مدت به‌صورت مستقیم در درآمدزایی شرکت شما نقش ایفا خواهد کرد؛ مخصوصا اگر در صنعتی فعالیت کنید که مخاطب شما مایل به مطالعه باشد. به‌عبارت دیگر Content Marketing در صنعت شما قابل پیاده سازی بوده و مشتری جذب می‌کند. (مانند صنعت پزشکی، رستوران‌ها و غیره)

در این مقاله ما سعی کردیم نکاتی را مطرح کنیم که رعایت آن‌ها کیفیت محتوای شما را تضمین می‌کند.

هسته اصلی محتوای باکیفیت چیست؟

اگر وقت و حوصله کافی برای ایجاد یک ساختار سیستماتیک و دنبال‌کردن متعهدانه گام‌های این ساختار برای یک بازه زمانی طولانی را ندارید و اگر آدم کلی‌نگری هستید و همیشه در زندگی‌تان به‌دنبال میانبر بوده‌اید، از چک‌لیست زیر استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که این فاکتورها در محتوای شما رعایت شده‌اند:

اصالت محتوا (Originality): محتوای شما دقیقا چه ارزش خاصی را پیشنهاد می‌دهد که بقیه محتواها آن را ندارند؟ محتوای شما چه ویژگی خاصی دارد که آن را از بقیه متمایز می‌کند؟ وجه مشخصه آن چیست؟

خوانا و روان‌بودن متن (Readability): آیا محتوای شما ایده‌های پیچیده را با زبانی ساده و قابل فهم بیان می‌کند؟ آیا مخاطب در هنگام مطالعه کاملا درگیر شده و خود را غرق در مطلب حس کرده و متوجه گذر زمان نمی‌شود؟

لحن متن (Voice): آیا لحن متن محتوا، برای مثال صمیمی یا آگاهی‌رسان، با تصویری که می‌خواهید از سازمان خود ارائه دهید یکسان است؟

مرتبط‌بودن (Relevance): آیا این محتوا چالش‌های خواننده را حل می‌کند؟ آیا به سوالاتی که او در ذهن دارد پاسخ می‌دهد؟

تاثیر نپذیرفتن از زمان (Timelessness): آیا این محتوا در چند سال آینده جذابیت خود را حفظ کرده و ارزش خواندن را خواهد داشت؟

قواعد نگارشی و املایی: آیا محتوا از ایرادات املایی خالی بوده و قواعد دستوری را به درستی در آن رعایت شده است.

البته همانطور که دنیای دیجیتالی امروزه دائما در حال تغییر است، اگر شما قصد به‌کارگیری Content Marketing را دارید، باید همیشه نسبت به تغییرات علم بازاریابی آگاه باشید چرا که این چک لیست ممکن است در چند سال آینده تغییر کند.

اثر سئو در محتوای باکیفیت چگونه است؟

برای این‌که مطمئن باشید محتوای شما در فضای آنلاین دیده شده و در صفحه اول گوگل ظاهر می‌شود، باید از یک سری قوانین که توسط الگوریتم‌های گوگل مشخص شده‌اند، پیروی کنید. دنیای سئو بسیار وسیع بوده و برای مسلط شدن به آن نیاز به ده‌ها ساعت آموزش دارید. نکات زیر خلاصه‌ای از مواردی است که به بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی شما کمک می‌کند.

سئو
محتوای سئوشده
محتوای با کیفیت
تولید محتوا

طول محتوا: 1000 تا 3000 لغت برای برای پست‌ها و مقالات وبلاگی عالی است اما برای لندینگ پیج‌ها (Landing Page) بهتر است که محتوا بین 300 تا 500 کلمه باشد. لندینگ پیج هم به صفحاتی گفته می‌شود که پس از کلیک بعد از روی هرگونه لینک تبلیغاتی ظاهر می‌شوند و دروازه ورود بازدیدکننده به وب‌سایت هستند.

ساختاربندی:  ساختاربندی محتوا باید به گونه‌ای باشد که متن بر اساس میزان اهمیت به بخش‌های مختلف تقسیم و طبقه‌بندی شود تا خواندن آن برای مخاطب آسان شود. در سئو برای این ساختاربندی از مفهومی با نام تگ‌های هدینگ استفاده می‌شود. تگ‌های هدینگ در HTML تگ‌هایی هستند که به تیترها و زیرتیترهای یک محتوای متنی داده می‌شوند. تگ‌های هدینگ، به ترتیب اهمیت، عبارتند از H1 و H2  و …. و H6 که H1 مهم‌ترین آن است و به عنوان اصلی اطلاق می‌شود. H2 باید از لحاظ مفهومی زیرمجموعه H1 بوده و از لحاظ اندازه از آن کوچک‌تر باشد. این روال برای سایر تگ‌ها نیز برقرار است.

لینک‌های داخلی و خارجی: کارفرماها حتما باید استراتژی محتوا و به دنبال آن تقویم محتوایی هم‌راستا با اهداف خود را طراحی کرده تا لینک‌های داخلی که مقالات مرتبط را به هم وصل می‌کنند، مشخص شود. هم‌چنین رجوع‌دادن به منابع معتبر خارجی نیز اعتبار محتوای شما را بالاتر می‌برد. به‌صورت کلی لینک‌های داخلی و خارجی ترافیک سایت را بالاتر می‌برد.

لغات کلیدی: علاوه بر لغات کلیدی رایجی که در هر موضوعی وجود دارد، از کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing) نیز غافل نشوید. این کلمات کلیدی که تمامی کلماتی هستند که با یک مفهوم یا عبارت خاصی ارتباط معنایی دارد در حوزه پردازش طبیعی متن کاربرد دارند و آشنایی با آن‌ها برای نوشتن محتوای سئوشده موردنیاز است.

چگالی لغات کلیدی: اگرچه استفاده از لغات کلیدی لازم است اما استفاده بیش از حد از آن‌ها نیز اثر معکوس دارد. متخخصان این حوزه معمولا چگالی 1 یا 2 درصد را پیشنهاد می‌دهند. این بدان معنا است که برای یک پاراگراف 100 کلمه‌ای، 1 یا حداکثر 2 کلمه کلیدی کافی است.

Tag title and meta description: تگ تایتل یا عنوان سئو متن کوتاهی است که در صفحه جست‌و‌جو با رنگ آبی به کاربر نشان داده می‌شود و به عنوان ویترین صفحات سایت شما عمل می‌کند. هرچه تایتل شما مرتبط و جذاب‌تر باشد می‌توانید کلیک بیشتری بگیرید. meta description نیز توضیحات کوتاه و با اندازه کوچک‌تری است که با رنگ مشکی در زیر تگ تایتل به نمایش درمی‌آید.

تگ تایتل
محتوای با کیفیت
تولید محتوا

Admin

زمان عضویت نویسنده: مرداد 8, 1401

1 دیدگاه

  • alighorbani

    بسیار عالی و آموزنده…اما ای کاش راجع به لینک های داخلی و خارجی و لغات کلیدی بیشتر توضیح داده میشد.

پاسخ شما به دیدگاه

دلیل باز پرداخت